Praktische tips voor de inrichting bij een cel-organisatie

QRM-cel

Een van de belangrijke instrumenten bij de invoering is bekijken of werken in cellen tot de mogelijkheden behoort. Hiermee wordt doorgaans een grote slag geslagen om doorlooptijden te verkorten. En dat niet alleen, ook de onderlinge samenwerking en sfeer krijgt een positieve boost. Als het werken in cellen van toepassing is, worden in eerste instantie de voorwaarden gecreëerd om dit te gaan uitproberen in de praktijk. Werkplekken worden aangepast door bijvoorbeeld bureaus bij elkaar te zetten, machines bij elkaar te plaatsten en werkplekken aan te passen. In eerste instantie als tijdelijke werkplek. Logisch, omdat het wel een verbetering moet zijn ten opzichte van de bestaande situatie.

Als na verloop van tijd blijkt dat het werken in een cel, in de kantooromgeving of productie of assemblage omgeving ook echt werkt, wordt het tijd om die situatie te borgen. Dat is een moeilijke fase in veranderingstrajecten. Het werkt en daarmee is de verbetering gerealiseerd. Juist nu is het belangrijk de verbetering te borgen en daarmee letterlijk te markeren in je bedrijf.

De logistieke bedrijfsinrichting vraagt aandacht en zorgvuldige planning. De aanpassingen in de cel-organisatie hebben vaak invloed op de hele organisatie. Enkele praktische tips om mee te nemen:

1. Gebruik een tekening of plattegrond
Er zal vast en zeker een tekening van het pand en de ruimtes aanwezig zijn. Voor het veiligheidsplan en de brandweer zijn deze noodzakelijk. Met een dergelijke tekening kun je het totaaloverzicht krijgen van de indeling van het pand en de inrichting. Welke aanpassingen zijn nodig voor de cel-organisatie? Op kantoor en/of productie en/of assemblage. Welke logistieke route zou ideaal zijn? Allemaal vragen die met betrokkenen in een brainstormsessie aan de orde komen. Ga vooral aan de slag met tekenen, indelen met kartonnen mock-ups, schetsen! Het hoeft niet in één keer goed te zijn. Juist de ‘fouten’ geven het inzicht en de route naar de beste situatie. De uitkomst van deze fase is een indeling op papier met logistieke routing.

2. Praktische zaken bij de inrichting
Nadat de schets en de routing zijn opgesteld, komen praktische zaken zoals de ICT-infrastructuur, meubilair etc. aan de orde. Even werken met een verlengsnoer is niet zo erg, maar vaak wordt tijdelijk toch permanent. Denk hierbij ook aan de ARBO eisen die aan werkplekken gesteld worden. Daarbij is een bedrijfsruimte ook het visitekaartje bij klantenbezoek. Een functioneel en net ingerichte werkplek is een voorwaarde.

3. Investeer in een prettig werkbare plek
Het oog wil ook wat, niet alleen voor de buitenwereld. Juist voor eigen medewerkers is een mooi interieur en mooie werkplek een extra motivatie. Het beïnvloedt de manier van werken, de sfeer en de uitstraling naar buiten. Iemand met een mooie en prettige werkplek zal dit thuis met trots vertellen. Let ook op ventilatie en voldoende daglicht. Het zijn aspecten die niet altijd de hoogste prioriteit hebben, maar uitermate belangrijk zijn.

4. Laat je adviseren over de bedrijfsinrichting
Als het gehele plan is uitgedacht in plattegrond, routing en inrichting is het goed al die ideeën te presenteren aan een buitenstaander. Dat kan ook iemand zijn uit je eigen organisatie die niet betrokken is geweest. Vreemde ogen dwingen nu eenmaal en dat is verhelderend. Uiteraard kan ook een specialist ingeschakeld worden, die met weer andere ogen naar de situatie kijkt en ervaringen meeneemt vanuit andere bedrijven. Het is een finale toets alvorens echt aan de slag te gaan met de inrichting.

5. Draag zorg voor een goede planning en ga aan de slag
Wanneer je erover uit bent hoe de inrichting van de QRM-cel eruit komt te zien, is het tijd om een planning op te stellen. Houdt de planhorizon kort en schakel de benodigde vakmensen en specialisten in die je hierbij van dienst kunnen zijn. Waarschijnlijk kun je heel veel zelf. Daar zit ook de valkuil in dat het (te) lang gaat duren. Dat is zonde, want de echte verbetering en winst zit in de nieuwe inrichting en de mensen die daar gaan werken. Met andere woorden: ‘schoenmaker blijf bij je leest’!

Tot slot
Het (her)inrichten van een deel van je organisatie in een QRM cel of werkcel heeft impact. Het is direct zichtbaar en brengt verandering in een versnelling. Let wel op dat het daarna pas echt gaat starten. Een goede werkplek faciliteert het werken in cellen, maar de medewerkers die doen het werk en bepalen het succes. Samenwerken is de sleutel!

Meer weten? Of gewoon een keer vrijblijvend praten? Neem gerust contact met ons op, daar word je altijd wijzer van!
Stuur een bericht via onze contactpagina of bel 06-51 38 15 50.

Voor wie we werken

Noctuam helpt organisaties in de maakindustrie om keten- en organisatiebreed, samen met de medewerkers, structureel te verbeteren. Met de bewezen methode QRM (Quick Respons Manufacturing), optimaliseren we de processen en verkorten we de doorlooptijden. Deze bedrijven hebben Noctuam's kennis en kunde al succesvol ingezet.

Bekijk alle sectoren

Ron Sacré Linkedin

Mathieu werkt vanuit zijn praktische ervaring, wat door mij en het personeel als prettig wordt ervaren. Hij snapt de problematiek en dynamiek van de werkvloer.

Ron Sacré - Interim Productie Manager
Hebo

Groei door optimalisatie bij Hebo Kozijnen

Hebo Kozijnen - Timmerfabrikant