Vijftig manieren om dwars te liggen bij QRM…

21 september 2020

De titel suggereert een lijstje met vijftig tegenwerpingen die bij QRM (Quick Response Manufacturing) gebruikt worden. Dat is dan misleiding want er gaat geen lijstje aangeboden worden van vijftig ‘tegenliggers’. Wel komen enkele tegenwerpingen, dwarsliggers, showstoppers voorbij die bij QRM trajecten veelvuldig gebruikt worden. Het doel is daarmee het gedrag en de situatie te herkennen en vervolgens ernaar te handelen. Voor alle duidelijkheid: niet om ze te gebruiken… Maar dat begreep je wel…

Quick Response Manufacturing is geen truc, geen kunstje of ieder in die aard. Het is een serieus veranderingstraject waarbij samenwerking, bedrijfsprocessen, organisatie-inrichting en technologie onderwerp zijn.

Het is bedoeld als het SPOT model (in die volgorde). Met veel tegenwerking en dwarsliggen kan het zo maar het STOP model worden! Het herkennen van ‘dwarsliggers’ betekent het vergroten van de slagingskans.

Vijftig manieren om dwars te liggen
Frans Krips heeft in 1985 al het boek geschreven met de bovenstaande titel. Een boek om te herkennen hoe dwars wordt gelegen in veranderingsprocessen. Het gaat vaak subtiel en onderbouwd met argumenten. Tegelijkertijd houdt het op en vertraagt het veranderen. De link met QRM is snel gelegd. Ook daar is weerstand tegen verandering een bekend gegeven. In dit artikel de 5 meest passende dwarsliggers bij QRM (met het nummer uit het boek van Frans Krips).

Het kan nooit wat worden als de mensen er niet achter staan (dwarsligger 8)
Dat is natuurlijk waar en daar zal altijd tijd aan besteed worden. Het creëren van draagvlak. Toch wordt dit argument gebruikt om dwars te liggen. Door dit maar vaak genoeg te herhalen door de leiding ontstaat een beeld dat het waar is.

Beter in dit soort gevallen is het echt aan de mensen zelf te vragen. Een rondje op de werkvloer geeft veel inzicht en duidelijkheid!

Men kan dit niet (ook nog) van de mensen vragen (dwarsligger 20)
Er zijn al zoveel projecten, het ene is nog niet af of het andere wordt alweer gestart. Ook is werkdruk met klantorders een argument dat regelmatig naar voren komt. Maar wat als die werkdruk veroorzaakt wordt door een verouderde en tijdrovende werkwijze? Met andere woorden: welke voordelen kan ik behalen door wel mee te doen en welke invloed heb ik dan? Als dat duidelijk is, zijn de meeste mensen bereid een extra inspanning te leveren. Het komt wel neer op heldere verwachtingen en wederom duidelijkheid!

Dit hebben we in 2010 ook al geprobeerd (dwarsligger 22)
De dwarsligger die in elk veranderingstraject wordt gebruikt. Het eerder mislukte project. Dat lijkt in sommige gevallen het voorbeeld te worden van alle weerstand. ‘Dat project in 2010 is ook niet gelukt, dus leg maar eens uit waarom dit wel lukt?’ Lekker zo, die hakken in het zand. De argumentatie is flinterdun in de meeste gevallen. Vergelijk altijd ‘appels met appels’ en draai het om. Leer van de mislukking (want van fouten leer je) en doe er je voordeel mee!

We hebben de vorige verandering nog niet geëvalueerd (dwarsligger 23)
Evalueren is goed. Laat ik daarmee beginnen. Dat heeft met leren en bewustzijn te maken van het doorgemaakte proces. Het is echter geen argument om niet door te gaan met de veranderingen als deze belangrijk gevonden worden. Het is een politiek argument. Daar zal een commissie eerst moeten onderzoeken of het proces juist is verlopen en daarna pas weer verder. Zo werkt het niet in de maakindustrie. Evalueren is goed, maar gebruik het niet als dwarsligger!

Theoretisch goed verhaal, maar nu de praktijk (dwarsligger 48)
Dit is een klassieker! Ik heb hem meerdere malen voorbij horen komen. ‘Je hebt een mooi verhaal en er is geen speld tussen te krijgen. QRM is harstikke mooi, maar bij ons is het toch anders. Dat is het verschil tussen theorie en de praktijk’

Een bijna letterlijk citaat. Bij QRM werk je juist vanuit de praktijkervaring met enkele sterke basisprincipes. Het in de praktijk brengen van de theorie is de enige manier om ermee aan de slag te gaan en te leren. Te lang blijven hangen in de theorie brengt je nauwelijks verder. Achter het bureau vindt de verandering niet plaats. Dat gebeurt op de werkvloer!

Tot slot
Er zijn nog vele weerstanden te noemen. Het gaat om het bewust zijn dat die weerstanden op het eerste oog, in goede argumenten verpakt kunnen zijn. Samenwerken en de veranderingen ook echt willen doorzetten, geven ruimte voor het overwinnen van die tegenwerpingen. Bij QRM trajecten is daar vanaf het eerste moment ‘oog en oor’ voor!

Meer weten? Of gewoon een keer vrijblijvend praten? Neem gerust contact met ons op, daar word je altijd wijzer van! Stuur een bericht via onze contactpagina of bel 06-51 38 15 50.

Bekijk ook onze QRM Quick Start om makkelijk en in eigen tempo meer te leren over QRM!

Voor wie we werken

Noctuam helpt organisaties in de maakindustrie om keten- en organisatiebreed, samen met de medewerkers, structureel te verbeteren. Met de bewezen methode QRM (Quick Respons Manufacturing), optimaliseren we de processen en verkorten we de doorlooptijden. Deze bedrijven hebben Noctuam's kennis en kunde van de QRM Specialist al succesvol ingezet.

Bekijk alle sectoren

Brigitte Lieftink Linkedin

Zijn visie om het ‘simpel’ te houden en je gezonde verstand te gebruiken paste goed bij ons en heeft ons veel mooie inzichten en verbeteringen gebracht.

Brigitte Lieftink - Voormalig Operationeel Manager Brand Control Rooms, Deventer
Ron Sacré Linkedin

Mathieu werkt vanuit zijn praktische ervaring, wat door mij en het personeel als prettig wordt ervaren. Hij snapt de problematiek en dynamiek van de werkvloer.

Ron Sacré - Managing Director Operations FMI HighTech Solutions