Operational Excellence
Werken naar Operational Excellence in een organisatie kenmerkt zich door het continu verbeteren van operationele processen door systematisch te focussen op klantwaarde, processtappen en activiteiten die geen waarde toevoegen voor de klant te beperken of te elimineren. Het benutten van de kennis en vaardigheden van medewerkers en effectieve toepassing van technologie en vernieuwingen om daarmee een hogere productiviteit te realiseren (effectiever in dezelfde tijd) die leidt tot een betrouwbaarder en voorspelbaarder proces. Praktische strategieën om Operational Excellence te realiseren zijn Quick Response Manufacturing (voor maakbedrijven met kleine (klantgerichte) series met veel variatie) en LEAN Manufacturing (voor maakbedrijven met grotere series in minder varianten).
Quick Response Manufacturing (QRM)
QRM is een organisatiebrede strategie om sneller te reageren op de veranderingen in de klantvraag door het (extreem) verkorten van doorlooptijden. QRM is uitermate geschikt als strategie in organisaties waar kleine volumes verwerkt worden met hoge variatie. QRM kent 4 speerpunten waarmee aan de slag wordt gegaan: Tijddenken, Anders Organiseren, Systeemdynamica en Organisatiebrede aanpak. Hieronder leggen we deze en andere termen graag verder aan je uit.
-
Tijddenken (in plaats van kostendenken)
Lees meer
-
Anders organiseren (van sturing naar zelfsturing)
Lees meer
-
Systeemdynamica (snelheid in processen)
Lees meer
-
Organisatiebrede aanpak (iedereen in de organisatie doet mee)
Lees meer
-
Agile
lees meer
-
Lean Manufacturing
Lees meer
-
5S werkplekorganisatie
Lees meer
Manufacturing Critical path-Time (MCT)
Een representatieve hoeveelheid kalendertijd vanaf het moment waarop een klant een order geeft, het kritieke pad volgend tot aan de eerste (deel)levering van de order of opdracht aan een afnemer.
MCT is het meetinstrument voor de analyse van processen om snel en eenvoudig te bepalen waar de grootste besparingen te realiseren zijn in wachttijden.
QRM cel
Het geheel van een aantal multifunctionele bronnen (mensen en/of machines). Zo samengesteld dat de bronnen de achtereenvolgende bewerkingen compleet kunnen uitvoeren, voor de gekozen Focus Target Market Segment. Dit is het deel van de organisatie waar met doorlooptijdreductie de meeste impact bereikt kan worden voor klanten.
Flow
De mate van doorstroming van orders of opdrachten in een organisatie. De meetfactor is de MCT.
Semco Style
Industriële democratie en corporate re-engineering
Semco Style zag het licht in 1980, toen de 21-jarige Ricardo Semler de Semco Group, fabrikant van industriële mixers en pompen, van zijn vader overnam. Op zijn eerste werkdag ontsloeg hij 60 procent van alle topmanagers. Daarop bleef hij het bedrijf democratiseren en zette hij de bedrijfshiërarchie op z’n kop door zoveel mogelijk beslissingsvermogen aan het personeel over te dragen.
Van 4 naar 212 miljoen
In 20 jaar tijd breidde Semco het personeelsbestand uit van 90 naar 3.000 werknemers en zorgde voor een groei van de jaaromzet van 4 miljoen naar 212 miljoen dollar, bij een personeelsverloop van slechts 2%. De Semco Group heeft zich inmiddels ontwikkeld tot Semco Partners, dat buitenlandse bedrijven helpt om hun vleugels uit te slaan naar de Braziliaanse markt. Semco Partners hanteert hiervoor een geavanceerd joint-venturemodel dat de Semco Style managementpraktijken combineert met de expertise en het productaanbod van partners.
Effectiever, winstgevender en flexibeler
De toepassing van Semco Style binnen de nieuwe bedrijven heeft geresulteerd in een interne-opbrengstvoet (IRR) van 46,5%. Het bewijs dat bedrijven die Semco Style toepassen effectiever, winstgevender en flexibeler zijn en kunnen bogen op een hogere klantentevredenheid en gelukkiger collega’s.
Vijf sleutelprincipes
In de loop der jaren heeft Semler zijn managementaanpak verfijnd en versterkt met een theoretische basis. Dit heeft geresulteerd in de Semco Style organisatiemethodiek. Semco Style is gebaseerd op vijf sleutelprincipes die de basis vormen van circa 30 managementprogramma’s en ruim 100 krachtige bedrijfspraktijken. Dit zijn:
- Vertrouwen
- Reductie van controle
- Zelfmanagement
- Extreme stakeholder alignment
- Creatieve innovatie
Vallen en opstaan
Deze sleutelprincipes omvatten veel meer dan zelfbestuur. En ze zijn onderling afhankelijk: als één principe uit de optelsom wordt verwijderd, verliezen de andere principes aan relevantie. Semco Style is geen recept dat je klakkeloos moet volgen of een onwrikbaar dogma. Semco Style is het resultaat van vallen en opstaan, van een paar stappen vooruit doen en een paar stappen terug. Het is bedoeld om voor onbepaalde tijd werk in uitvoering te blijven.
Bron: semcostyle.org/nl/over-ons-2