Analyse, advisering, ondersteuning in praktijk en training
Quick Response Manufacturing (QRM) is een bedrijfsbrede strategie om organisatie- en productieprocessen - op kantoor, in de productie of logistiek - te verbeteren door het verkorten van doorlooptijden. Iedereen binnen de organisatie wordt erbij betrokken. Om QRM succesvol te maken, moeten directie en management overtuigd zijn van deze strategie. Kiezen voor QRM betekent hard werken met een gezamenlijke kapstok om de gewenste veranderingen te realiseren.
Vier vervolgstappen
Binnen de QRM Coach-dienstverlening zijn vier vervolgstappen te onderscheiden.
-
Stap 1. Kennismaking
De kennismaking met QRM leert je op interactieve en ongedwongen wijze o.a. de vier pijlers van QRM en de toepasbaarheid ervan binnen je organisatie.
Tijd-denken – in plaats van kosten-denken
De eerste pijler van QRM is tijd-denken – in plaats van kosten-denken. Doorlooptijden bestaan voor het grootste deel (tot wel 85%) uit wachttijd van een order, opdracht of project. Hier is dan ook de meeste tijdwinst te halen. Veel meer vaak dan bij de processen zelf.Anders organiseren – van sturing naar zelfsturing
De meeste organisaties zijn hiërarchisch georganiseerd. De vele denkbeeldige muren en barrières die dit met zich meebrengt, staan snel handelen in de weg. Zelfsturing en werken in teams – in QRM-definitie ‘cellen’ – doorbreekt deze vaste structuur en verkort de doorlooptijden.Systeemdynamica – snelheid in processen
Net als files op de weg, zorgt een te vol geplande capaciteit binnen organisaties ook voor oponthoud. Dit hangt samen met ons kosten-denken; een machine die niet draait kost geld. Maar wat nog veel meer geld kost, is het structureel vastlopen van de doorstroming. Dat moet en kan anders.Organisatiebrede aanpak – iedereen doet mee
QRM verandert de manier van werken door zelfsturing en door te kijken naar het totale proces i.p.v. naar deelprocessen. Die interactie vraagt om ieders betrokkenheid. Om openheid, inzicht en invloed van medewerkers. En om ondersteuning en een nieuw soort leiderschap van het management. -
Stap 2. Analyse
Op basis van QRM gaan we op zoek naar de bottlenecks en mogelijke verstoringen binnen je organisatie en vervolgens naar mogelijkheden om doorlooptijden te verkorten.
Begin met een doorlichting
De analysefase begint bij voorkeur met een uitgebreide doorlichting van je organisatie. Het resultaat van deze analyse is een compact en handzaam rapport met een praktisch plan van aanpak. Desgewenst ondersteunen we je bij de uitvoering ervan. De analyse bestaat uit:- Een kennismaking met QRM voor alle medewerkers
- Een meting van de doorlooptijden
- Een inzicht in de verstoringen
- Een meting van de effectiviteit van de tijdsbesteding
- Een gezamenlijke analyse van de prioriteiten
- Een plan van aanpak, te presenteren aan alle medewerkers
-
Stap 3. Praktijk
Bij deze stap gaan we pragmatisch aan de slag met QRM op basis van de adviezen uit de analyse. Noctuam ondersteunt je bij het succesvol in de praktijk brengen van de adviezen.
Aan de slag
De ervaring heeft ons geleerd dat vreemde ogen ‘dwingen’ en helpen bij het succesvol in praktijk brengen van QRM in je organisatie. Op welke wijze we je ondersteunen, bepaal je zelf. Intensief door frequente begeleiding of ‘op afroep’ naar behoefte. Abonnementen zijn als volgt beschikbaar:- Small: 12 tot 18 dagdelen op jaarbasis
- Medium: 24 tot 36 dagdelen op jaarbasis
- Large: 48 tot 60 dagdelen op jaarbasis
-
Stap 4. Training
Ter ondersteuning van de praktijk zijn er verschillende QRM-praktijktrainingen beschikbaar.
Bijblijven en beter worden
- Basistraining QRM (4 modules)
- Praktijktraining QRM (8 modules)
De trainingen worden afgerond met een certificaat van deelname.