Geef ook aandacht aan positieve zaken

Regel 3 van Gezond Verstand Management

In mijn boek Gezond Verstand Management is dit de derde van de 10 simpele regels voor echte leiders. In deze vreemde tijd nog wel eens lastig in de praktijk te brengen. Hoewel niet altijd invloed uit te oefenen is op wat gebeurt, is objectief blijven beschouwen wat er nu echt gebeurt het belangrijkste.

Het start met oprechte aandacht voor je medewerkers als leidinggevende. Alleen dan kun je een oordeel vellen over de (werk)situatie. Met andere woorden: neem het vooral zelf waar en ga niet (alleen) af op wat anderen vertellen.

In onze volksaard zit diep ingebed dat we kijken naar wat niet goed gaat en beter kan en we onvoldoende stilstaan bij wat er al is bereikt of gewoon goed gaat. Iedereen maakt zich hieraan wel eens schuldig en het andere uiterste is alleen maar de positieve zaken zien. Zoals bij van Kooten en de Bie met de positivo’s. Ze hadden niet alleen een roze bril, zelfs roze pakken.

In deze periode van onzekerheden en onvoorspelbaarheid is het verleidelijk te kijken naar de negatieve ontwikkelingen. Als leidinggevende in een organisatie is het juist nu van belang om ook die positieve aspecten te belichten. Bekijk bijvoorbeeld de flexibiliteit van je medewerkers als het gaat om thuiswerken, aanpassen van werktijden de maatregel om afstand te houden te waarborgen. Kijk naar de onderlinge samenwerking en de bereidheid elkaar te helpen. Zo maar enkele aspecten die een compliment verdienen. En juist het geven van complimenten gebeurt niet zo vaak. Het is geen gewoonte. Al door te vertellen dat je blij bent met die flexibiliteit deel je een compliment uit. Niet echt moeilijk. Een ongegronde vrees die ik vaak terug hoor van leidinggevenden is dat ze bang zijn dat een gegeven compliment ook uitbetaald moet worden in klinkende munt. Dat is een misvatting en het middel om met geld te stimuleren werkt maar tijdelijk. Natuurlijk is het belangrijk dat de beloning in de juiste verhouding staat.

Ga eens als leidinggevende een ronde maken door het bedrijf en schrijf alleen de positieve punten op. Ik heb het zelf wel eens gedaan en het viel mij op dat ik vooral de focus had op wat beter moest en al die ergerlijke (en vaak kleine) dingen die opvielen. Zo ben je ‘gecultiveerd’, wat goed is zo laten en vooral kijken wat beter kan.

In je eigen organisatie ben je veel kritischer dan op bezoek bij een ander. Juist dan zie je positieve zaken die je bij jezelf niet meer ziet. Dingen waarvan je onder de indruk bent. Ook daar kijk je weer heel snel met het ‘verbeteroog’. Het is aangeleerd gedrag! Het is echt een goede oefening naar positieve zaken te leren kijken en deze juist extra aandacht geven in jouw organisatie.

In de huidige periode is het vooral hard nodig de positieve punten te benadrukken. In veel organisaties sluipt onzekerheid. Met elkaar de positieve punten benoemen en samen bekijken wat de volgende stap is om het zo te houden of gebruik van te maken op andere plaatsen in de organisatie geeft nu eenmaal meer energie dan ‘minpunten’ tellen.

En dan nog het ontvangen van een compliment. Als er aandacht is vanuit de leiding voor de positieve zaken is er in eerste instantie wat wantrouwen. Dat is men veelal niet gewend. Het ontvangen van een compliment kun je best leren. Niet door valse bescheidenheid te tonen, maar juist te bedanken. Uiteraard werkt het alleen als het compliment ook oprecht is.

Ga aan de slag om, ook in deze vreemde en bijzondere tijd, op zoek te gaan naar de positieve zaken in jouw organisatie. Je zult merken dat deze meer aanwezig zijn dan je zou vermoeden. Het glas is dus half vol!

Tot slot
Het boek Gezond Verstand Management is te bestellen via de website van Noctuam of via de bekende kanalen zoals bol.com of managementboek.nl.

Ik gebruik deze principes bij de verbetertrajecten die ik uitvoer met de Quick Response Manufacturing strategie. Als je daar meer van wil weten, doe dan de QRM Quick Start.

Meer weten? Of gewoon een keer vrijblijvend praten?
Neem gerust contact met ons op, daar word je altijd wijzer van!
Stuur een bericht via onze contactpagina of bel 06-51 38 15 50.

Voor wie we werken

Noctuam helpt organisaties in de maakindustrie om keten- en organisatiebreed, samen met de medewerkers, structureel te verbeteren. Met de bewezen methode QRM (Quick Respons Manufacturing), optimaliseren we de processen en verkorten we de doorlooptijden. Deze bedrijven hebben Noctuam's kennis en kunde van de QRM Specialist al succesvol ingezet.

Bekijk alle sectoren

Brigitte Lieftink Linkedin

Zijn visie om het ‘simpel’ te houden en je gezonde verstand te gebruiken paste goed bij ons en heeft ons veel mooie inzichten en verbeteringen gebracht.

Brigitte Lieftink - Voormalig Operationeel Manager Brand Control Rooms, Deventer
Ron Sacré Linkedin

Mathieu werkt vanuit zijn praktische ervaring, wat door mij en het personeel als prettig wordt ervaren. Hij snapt de problematiek en dynamiek van de werkvloer.

Ron Sacré - Managing Director Operations FMI HighTech Solutions